بسم الله الرّحمن الرّحیم
« وَلتَکُن مِنکُم أمَهٌ یَدعُونَ إلَی الخَیرِ وَ یَامُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَأولَئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ» «آل عمران/۱۰۴»
قال الامام علی(علیه السلام) :
«وَماأَعمالٌ البٍرًکٌلٌهاوًالجًهادٌفی سًبیل الله عِندً الأمرِبِالمًعروف والنًهی عًن المٌنکر؛ إلّاکَنَفثَه فی بَحر لُجی»
« وتمام کارهای نیکووجهاد درراه خدا؛برابرامربه معروف و نهی از منکرچون قطره ای بردریای مواج وپهناوراست»«نهج البلاغه،حکمت۳۷۴»
حضرت امام خمینی(ره) :
«امربه معروف و نهی از منکر دو اصلی است در اسلام که همه چیز را می خواهد اصلاح کند»
امام خامنه ای (مدظله العالی):
“لشگرجوانان مؤمن وانقلابی باید واردمیدان مطالبه ی دائم وهوشیارانه ی آرمان هاوکمک به تحقق اهداف انقلاب شودودرمقابل تخریب افکارعمومی وفضاهای نخبگانی ومدیریتی ،سدایجادکند”

 

 

Image result for بنرمجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر

 

موضوع:معرفی مجمع رهروان امربه معروف ونهی ازمنکر


سلام علیکم
با احترام به استحضار میرساند:
۱-سابقه
بااستعانت ازخداوندمتعال وتحت توجهات حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)ودرلبیک گویی به ندای ولی امرمسلمین که می فرمایند:”باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آنهاست ،لذا، بایستی توانایی مقابله بافرهنگ کفرآمیزغرب راداشته باشیم و مواظب باشیم دچار سطحی گری و ظاهرگرایی نشویم ومعنای مهم امر به معروف و نهی از منکر را به مسائل زیر نصاب اهمیت منحصر نکنیم” وبانگرش به اینکه بالاترین معروف ایجاد نظام اسلامی وحفظ نظام اسلامی است، مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکربه اهتمام سربازان ولایت بعنوان مجموعه ی خود جوش ومردم نهاد ، نسبت به ایجاد یک شبکه گسترده و متحد از نیروهای مردمی ودلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی بمنظوراحیای فرهنگ گفتن ونترسیدن واحیای فرهنگ مطالبه گری و”نظارت عمومی”وپیگیری اجرای اصل هشتم قانون اساسی(همگانی نمودن امر به معروف ونهی ازمنکر،درسه حوزه”مردم به مردم”-“مردم به دولت”(حاکمیت)و”دولت به مردم”) برای حفظ نظام وتقویت انقلاب اسلامی وارزشهای حاکم برآن ورسیدن به جامعه ی اسلامی ایجاد گردیده واساسنامه آن به شماره ۸۳/ ۱۰۶۶۶۷مورخ۱۶/۹/۹۲دروزارت کشور به تصویب رسیده و دارای ثبت شماره ۳۵۵۱۶ می باشد که درروزنامه رسمی شماره۲۰۳۸۹مورخ۱۲/۱۲/۹۳درج گردیده ودارای مجوزفعالیت درسطح ملی است. برابرتفاهم نامه شماره ۱۹۶۵/۳ مورخ ِ۱ /۵/ ۱۳۹۳ تحت حمایت همه جانبه ی ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر کل کشور قراردارد و همچنین نظرحوزه ی نمایندگی محترم ولی فقیه درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی ؛ نسبت به مجمع رهروان امر به معروف و نهی ازمنکر و نحوه ی همکاری و تعامل با بسیج مستضعفین و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی نامه های جداگانه ای به رده های تابعه ابلاغ گردیده است.
۲-هدف
باعنایت به اینکه امربه معروف ونهی ازمنکردرواقع به نوعی زیربنای همه ی حرکات اجتماعی اسلام است که«بِهاتٌقام الفَرائض و اینکه همه ی مؤمنان درهر نقطه ای از عالم که هستند؛ موظفندجامعه را به سمت نیکی؛ به سمت معروف و به سمت همه ی کارهای نیکوحرکت دهندوازبدی هاوازپستی هاوازپلشتی هادوربدارندوبا نگرش به اینکه رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند :
الف-“شارع مقدّس برحکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی درجامعه بشود حکومت اسلامی موظّف است درمقابل حرام بایستد،درمقابل گناه بایستد آن کاری که درملأانجام میگیرد ،درخیابان انجام میگیرد،یک کارعمومی است،یک کاراجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛این[خطا] برای حکومتی که به نام اسلام برسرِکار آمده است تکلیف ایجاد میکند.
حرام کوچک وبزرگ ندارد؛آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکاردرکشور انجام بگیرد.
حالا یک نفریک غلطی برای خودش می کند، [به]کنار،آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی – مثل حکومت امیرالمؤمنین ، مثل حکومت پیغمبر-وظیفه دارد در مقابل آن بایستد .
ب-“لشگرجوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه ی دائم و هوشیارانه ی آرمان ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شودودرمقابل تخریب افکارعمومی وفضاهای نخبگانی ومدیریتی ،سدایجادکند.”
بر این اساس ، مجمع رهروان امربه معروف ونهی ازمنکرباراهبردهای زیرتشکیل گردیده است
۱-۲) امر به معروف و نهی ازمنکر”مردم به مردم”:
طبق منشورمجمع، قبل ازورود به این حوزه و سایرحوزه های دیگر، موارد مرتبط،به شرح ذیل به اعضاءآموزش داده می شود
الف)همان طوری که درعملکردشخصی خود باید تقوای الهی راپیشه کنند ؛درتعاملات اجتماعی و در مواجهه ی بامردم نیزموظفند مراقب اعمال ورفتاراسلامی خویش باشند
ب)تعیین نقش یک عضو مجمع، نیازمند شناسایی وظایف و مسئولیت های دینی اوست که بتواند با تحصیل آن به ایفای بهینه ی نقش خویش بپردازدوبادریافت اطلاعات وآموزش های لازم،درسطح قابل قبولی ازخودشناسی ،پاسخ به شبهات وانجام تکالیف دینی وبرخورد با منکرات وگسترش معروف ها، قرارگیرد.
ج)درحوزه مسائل اجتماعی،اعضائ ،وظایف وتکالیفی دارند”تا درچارچوب این مقررات به تعامل بادیگران در جامعه بپردازندرعایت این مقررات وظیفه ی آحاداعضاءمی باشد؛اگراین وظایف اجتماعی رعایت نشود،خصوصا در جامعه ی فعلی ما ، آن رفتاررا نه اینکه به حساب شخصی فرد ؛بلکه به حساب یک نماینده از قشر حزب الهی تلقی می کنند ؛ همانگونه که امام صادق علیه السلام می فرمایند:«یا مًعشًرالشیعه إنًکم قًدنًسبتٌم الیناکونوا لنا زًینا ولا تکونوا علینا شینا»
«زینت وآبروی ما باشید؛نه باعث شرمندگی ما»
لذا؛بایدالگو و نماینده زیبایی از امت حزب الله بوده ومراقب رفتارمان درجامعه باشیم.همان طورکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:مؤمنان دردوستیشان؛ رحمشان؛ مهرورزیشان به یکدیگر همانند یک پیکر عمل می کنند ؛هنگامی که عضوی ازآن به درد آیددیگر اعضاء دربی خوابی و تب با او هم ناله اند.
د)بعدازآموزش وکسب مهارت های لازم ؛ابتدا از خود شروع می کنند ؛ سپس از محیط خانواده تا سطح جامعه؛آنجایی که لازم باشد(مانند نماز خواندن؛روزه گرفتن؛ خمس دادن و….) بدون احساس وابستگی به مجمع و بدون اینکه از جایی دستور بگیرند به صورت “آتش به اختیار”برابرتکلیف شرعی وسیاسی خودابتدا به اهمیت وجایگاه امربه معروف ونهی ازمنکروسپس درموردمصداقهای منکرومعروف؛ اطلاع رسانی می نمایندکه این خودازیک طرف مقدمه ای است برای همگانی نمودن فریضه ی بزرگ الهی درجامعه واحیای فرهنگ گفتن و نترسیدن و از سوی دیگر؛کسب آمادگی برای ورود به مرحله ی بسیار مهم ، امربه معروف و نهی ازمنکر”مردم به دولت”(حاکمیت)می باشد.
ه)اما باکمال تاسف،باوجودتوانمندی های فراوان درنظام مقدس جمهوری اسلامی ازقبیل داشتن قانون امربه معروف ونهی ازمنکرمصوب مجلس شورای اسلامی وسایرقوانین مرتبط وهمچنین وجودائمه ی محترم جمعه ؛ قوه قضائیه ؛ نیروی انتظامی،بسیج ؛صداو سیما ؛ سازمان تبلیغات اسلامی؛حوزه های علمیه ودانشگاه ها….هنوز زمینه ی اجرایی شدن این فریضه بزرگ الهی رادرجامعه بوجود نیاورده اند
۱-۱-۲) آگاهی بخشی درمورداهمیت وجایگاه امربه معروف ونهی ازمنکر
مادرباره ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بالاترین”معروف”وبالاترین امانت و”خون بهای پاکترین انسان های تاریخ است “بامردم صحبت می کنیم
ما از رهبر بزرگوارمان یاد گرفته ایم که چگونه از این امانت الهی پاسداری نماییم ، لذا ، بر این اساس و با این منطق به دنبال اجرای فریضه ی الهی امر به معروف ونهی از منکر در جامعه هستیم.
” در اولین گام از قرآن می گوییم”
وَ اتَّقُوا فِتْنَهً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ (۲۵- انفال)
وبترسید(وحفظ کنیدخودرا) ازفتنه‌اى که تنهادامنگیر ستمگران شما نمى‌شود، (بلکه همه را فرا خواهد گرفت، چرا که دیگران نیز در مقابل ستمگران سکوت کردند) و بدانید که خداوند سخت کیفر است
سکوت و ترک امر به معروف و نهى از منکر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است
درروایتی پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:«خداوندهرگز تمام مردم رابه خاطرگناه بعضى ازآنان مجازات نمى‌کند، مگر زمانى که منکرات درمیان آنان آشکارگرددودیگران در حالى که توان انکار و برخورد با آن را داشته باشند، سکوت کنند که اگر چنین شد خداوند همه‌ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى‌کند.
چنانکه حضرت على علیه السلام فرمودند: «اگرگناهى پنهانى انجام گیرد،خداوند عموم مردم را عذاب نمى‌کند، امّا اگر گروهى منکراتى را آشکارا انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نکنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى‌شوند
پس چرا مردم و ومسئولین از آیه
وَ اتَّقُوا فِتْنَهً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ (۲۵- انفال ) ، نمی ترسند؟!!!
آیا درکشور حرام الهی صورت نمی گیرد ؟! آیا این گناهان مانع از ظهور نمیشود ؟! مگر ما به نام اسلام سر کار نیامده ایم ؟
سوال :پس چرا مسئولین در قبال بیانات ۱۷/۱۲/۱۳۹۶معظم له سکوت کرده اند؟
پاسخ : به دلیل اینکه درواگذاری مسئولیت ها کوتاهی شده است.
انَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‌ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً «۵۸»هماناخداوندفرمانتان مى‌دهدکه امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه که خداوند شما را بدان پند مى‌دهد. بى‌گمان خداوند شنواى بیناست
***امام علی علیه السلام:
مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْفَاسِقِین
کسى کـه نـهى ازمنـکرکـند بینى فاسقان وگنهکاران را به خاک مالیده است (و آنها را خوار و خفیف گردانده است)
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۴۴
***امام صادق علیه السلام:
در مورد نجات یافتگان در آیه شریفه(سوره مبارکه اعراف آیه۱۶۵)مى فرمایند: آنها کسانى بودند که از کارهاى نیک پیروى مى کردند و مردم را نیز به آن امر مى نمودند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج ۸ ، ص ۱۵۸ ، ح۱۵۱
***امام محمد باقرعلیه السلام می فرمایند:
إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ و تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ
امربه معروف و نهى ازمنکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و فریضه بزرگى است که دیگر #فرایض_به_واسطه_آن_برپامیشود(بها تقام الفرائض)راه ‏ها امن مى‏ گردد و درآمد ها حلال مى‏ شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش برمى‏ گردد، زمین آباد مى‏ شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏ شود و کارها سامان مى‏ پذیرد
کافى(ط-الاسلامیه) ج۵، ص۵۶، ح۱ و وسایل الشیعه ج ۱۶ ، ص ۱۱۹ ،
امام علی علیه السلام: ***
تِسْعَهُ أَشْیَاءَ قَبِیحَهٌ وَ هِیَ مِنْ تِسْعَهِ أَنْفُسٍ أَقْبَحُ مِنْهَا مِنْ غَیْرِهِمْ ضِیقُ الذَّرْعِ مِنَ الْمُلُوکِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الْأَغْنِیَاءِ وَ سُرْعَهُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَمَاءِ وَ الصِّبَا مِنَ الْکُهُولِ وَ الْقَطِیعَهُ مِنَ الرُّءُوسِ وَ الْکَذِبُ مِنَ الْقُضَاهِ وَ الزَّمَانَهُ مِنَ الْأَطِبَّاءِ وَ الْبَذَاءُ مِنَ النِّسَاءِ وَ الطَّیْشُ مِنْ ذَوِی السُّلْطَان‏
نُه چیز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر:
درماندگى و ناتوانى از دولتمردان ، بخل از ثروتمندان ، زود خشمى از دانشمندان ؛حرکات بچگانه از میانسالان ؛جدایى حاکمان از مردم ؛دروغ از قاضیان؛ بیمارى کهنه از پزشکان ؛بدزبانى از زنان ؛سختگیرى و ستمگرى از سلاطین.
دعائم الإسلام ج ۱، ص ۸۳
***بعضی از معیارهای کارگزاران جامعه اسلامی از نظر قرآن و احادیث:
تعهد و تخصص ؛ساده زیستی ؛سعه صدر ؛حسن معاشرت ؛عدالت و ظلم ستیزی؛ امانت داری ؛قاطعیت وشجاعت.
***امام على علیه‏ السلام:
خَیرُ المُلوکِ مَن اَماتَ الجَورَ وَ اَحیَى العَدلَ؛
بهترین فرمانروا کسى است که ظلم را از بین ببرد و عدل را زنده کند.
شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم ج۳، ص ۴۳۱، ح۵۰۰۵
***رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم:
إِذَا لَمْ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود
کافی(ط – الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۳۷۴ {شبیه این حدیث در امالى(صدوق) ص۳۰۸
***الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُور(ِ ۴۱حج) (آنان که خدا را یاری می‌کنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خداست.
امام صادق علیه السلام ***:
اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.
وسائل الشیعه، ج۱۵، ص ۲۹۵ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ،ص۳۰۰
امام صادق علیه السلام ***:
فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- “قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً ” کَیْفَ نَقِی أَهْلَنَا قَالَ تَأْمُرُونَهُمْ {بِما یُحِبُّ اللّه } وَ تَنْهَوْنَهُم ْ{عَمّا یَکرَهُ اللّه}
خداوند می فرمایند : «خود و خانواده تان را از آتش دوزخ حفظ کنید»
گفتند: چگونه خانواده مان را از آتش دوزخ حفظ کنیم؟ فرمودند: {به آنچه خدا دوست دارد} امرشان کنید
و {از آنچه خدا نمى پسندد} نهی شان نمائید.
کافی(ط-الاسلامیه) ج۵ ص ۶۲
امام علی علیه السلام می‌فرمایند::***
عَلَى الْإِمَامِ أَنْ‏ یُعَلِّمَ‏ أَهْلَ‏ وَلَایَتِهِ‏ حُدُودَ الْإِسْلَامِ وَ الْإِیمَانِ.
امام و حاکم اسلامی موظف است معارف اسلامی و ایمانی را به افراد تحت حکومتش آموزش دهد.
غرر الحکم و درر الکلم، ص ۴۵۳
***وَ اتَّقُوا فِتْنَهً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ (۲۵- انفال
و بترسید (و حفظ کنید خود را) از فتنه‌اى که تنها دامنگیر ستمگران شما نمى‌شود، (بلکه همه را فرا خواهد گرفت، چرا که دیگران نیز در مقابل ستمگران سکوت کردند) و بدانید که خداوند سخت کیفر است.»
سکوت و ترک امر به معروف و نهى از منکر، باعث فتنه و فراگیرشدن عذاب است،
چنانکه پیامبر فرمودند: «خداوند هرگز تمام مردم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى‌کند، مگر زمانى که منکرات در میان آنان آشکار گردد و دیگران در حالى که توان انکار و برخورد با آن را داشته باشند، سکوت کنند که اگر چنین شد، خداوند همه‌ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى‌کند
*** حضرت على علیه السلام فرمودند: «اگر گناهى پنهانى انجام گیرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى‌کند، امّا اگر گروهى منکراتى را آشکارا انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نکنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى‌شوند».
امیرالمؤمنین علیه السلام: ***
کسی که امانت الهی را خوار شمارد و دست به خیانت آلوده کند،خود و دین خود را پاک نساخته و درهای خواری دنیا را به روی خود گشوده و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود و همانا بزرگترین خیانت!#خیانت به ملت،و رسواترین دغلکاری و دغلبازی با امامان است
نهج البلاغه،نامه ۲۶،ص۵۰۸
۲-۱-۲)آگاهی بخشی وشناخت مصادیق امربه معروف ونهی ازمنکر
در ادامه ی اطلاع رسانی ، به مردم می گوییم : کلید خوشبختى جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى‌هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت‌هاى ظالمانه است. حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.
ما به مردم می گوییم که : در همه ی زمان ها ، افرادِ بی تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعی ، محکوم و مورد انتقادند و علت
سقوط امّت های پیشین ، بی تفاوتی وترک نهی از منکر بوده است.
ما به مردم می گوییم که موانع ظهورچه کسانی هستند! بعنوان مثال :
۱ _ آنهایی که در جلو گیری از حرام علنی ،در صنعت حمل ونقل کشور ناتوانند !
۲ _ آنهایی که در حفظ منابع طبیعی و جنگل ها وحفظ منابع آب کشور عاجزند.
۳ _ آنها یی که تدابیر امام ورهبری را در صنعت نفت وگاز ومعادن ومنابع زیر زمینی کشور نادیده میگیرند
۴ _ آنهایی که خود رامتولی فرهنگ میدانند ،امّا ضد فرهنگ عمل میکنند
۵ _ آنهایی که در اقتصاد وتولید به تدابیر نائب برحق امام زمان علیه السلام عمل نمیکنند ودر حرام های علنی ناشی از بیکاری جوانان ورکود اقتصادی وبی عدالتی ناشی از آن ومشکلات معیشتی مردم، سهیمند
۶ _ آنهایی که مروّج اشرافی گری وخوش گذرانی و مانع اصلاح الگوی مصرف واصلاح نظام اداری کشور هستند
۷ _ آنهایی که قانون وضع میکنند، امّا بر اجرای آن نظارت ندارند .
۸ _ آنهایی که متولی اصلاح نظام آموزشی مدارس ودانشگاه ها هستند ، امّا در این رابطه کوتاهی وخون به دل رهبری می کنند
۹ _ آنهایی که نسبت به اجرای سیاست های کلی خانواده ، ابلاغی از سوی رهبری ، بی اعتقادند و به دنبال اجرای الگوهای شکست خورده ی غرب هستند .
۱۰ _آنهایی که به دنبال گسترش اختلاف ودوقطبی کردن جامعه و قبیله گرایی هستند
۱۱- آنهایی که اصلاح امور انتخابات را ضد منافع شخصی وگروهی خویش دانسته ومانع اجرای سیاست های کلی انتخابات شده اند.
۱۲ _ آنهایی که اینگونه موردخطاب رهبری هستند : حرف های بنده موعظه نیست ! لازم الاطاعه است ! اگر اطاعت نکنید مجازات قانونی ندارد ،امّا مجازات سختری دارد و آن قضاوت تاریخ است ؟!
ما به مردم میگوییم که : چه کسانی از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون ، با گسترش وهمگانی شدن امربه معروف ونهی از منکر مخالفند؟! وعلنی میگویند: به دنبال حکومتی مشابه ترکیه هستند !که مردم مخیرند، عریان بگردندو یا محجبه باشند ! می توانند مشروب هم بخورند.این ها ،همان نادان هایی هستندکه در ۱۷/۱۲/۱۳۹۶ توسط رهبر معظم انقلاب” رسوا “شدند !که معظم له فرمودند: در بین این ها،ازخواص هم هست ، روز نامه نگار ومعمّم وآخوندهم در بین اینها هست.
به مردم میگوییم که :این مدعیان بی عمل چه بر سر انقلاب آورده اند و ما خواب بوده ایم.به عنوان مثال:
در بند ۵ سیاست های کلی خانواده که در ۱۳/شهریور/ ۱۳۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده چنین آمده است:
به کارگیری یکپارچه ظرفیت ‌های آموزشی ، تربیتی ورسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی
در این رابطه سئوالات فراوانی مطرح می باشد که می بایستی به آنها پاسخ داده شود:
این فرمان به رئیس جمهور – به رئیس مجلس – به رئیس قوه قضائیه و به رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شده است.
آیادراین رابطه،رئیس جمهوربه عنوان مقام اجرایی کشور،وبقیه ی آقایان نسبت به سهمی که دراجراداشته اند،مراکز آموزشی وتربیتی ورسانه ای کشور را برای تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بسیج کرده اند.وظیفه ی ما چیست؟
پاسخ : حد اقل وظیفه ی ما این است که بدون هیچگونه پیش داوری ، از صداوسیمابخواهیم تا ابعاد این قضیه ی مهم وسایرمسائل مشابه درکشوررا برای مردم شریف ایران ، به صورت شفاف بیان نموده و اثرات مثبت ومنفی اقدامات را برای مردم تحلیل نمایند
به مردم می گوییم که :مهمترین وعملی ترین راه جلوگیری از حرام علنی در جامعه بسترسازی وهمگانی نمودن امربه معروف ونهی ازمنکرمی باشدتامردم جرات کننداولا به یکدیگروثانیا به مسئولین امربه معروف ونهی ازمنکرنمایند
به مردم میگوییم برای مبارزه با مفاسد اجتماعی،مسئولین می بایستی به شیوه های دفاع مقدس عمل نمایند؛یعنی همانگونه که:
الف-به مردم اعتماد کردند
ب-مردم را آموزش دادند
ج-ازرزمندگان وخانواده های آنان حمایت کردند ، لذا:

۱-رویش ها آغازگردید
۲-انسان ها الهی شدند
۳-فرماندهانی الگو وپیشتازپیداشدندکه به دلیل خلوصشان جهادی عمل می کردند
۴-این ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی معتقدبودند؛ روحیه اشرافی گری ودنیا طلبی نداشتند
۵-به توان نیروهای خودی وبه هدفشان ایمان داشتند وازخدا می ترسیدند
۶-به غیر از حزب خدا؛ به جناح دیگری وابسته نبودند
۷-مشاور امین انتخاب می کردند
۸-ملاک انتخاب وانتصاب آنان کاردانی وتخصص همراه با تقوا بود
۹-این هامتکبر وجاه طلب نبودندودرقبول پست ومقام سبقت نمی گرفتند
۱۰-اگرتوان انجام کاری را نداشتند آن مسئولیت راقبول نمی کردند
۱۱-اطرافیانشان آلوده ونفوذی نبودند
۱۲-ازپارتی ورانت استفاده نمی کردند، توکل آنان به خدا بود
۱۳-…..، لذا ،اگرچنین انسان هایی امروز در مصدر امور بودندسیاست های کلی نظام ، اجرایی می گردیدوما شاهد عدالت اقتصادی-عدالت قضایی وعدالت اجتماعی در جامعه بودیم
سوال:آیا گمان می کنید در زمان ما دسترسی به چنین انسان هایی یک رؤیا است؟
پاسخ :خیر؛چنانچه سیاست های کلی انتخابات؛ ابلاغی ازسوی رهبر معظم انقلاب ؛توسط مسئولین اجرایی شود رسیدن به چنین افرادی؛رؤیا نیست ؛بلکه امکان پذیراست وآنگاه بسترامربه معروف ونهی ازمنکردرجامعه فراهم می گردد واصلاح امورکه زمینه سازتشکیل دولت اسلامی وجامعه اسلامی است راشاهد خواهیم بود
به مردم می گوییم:مانیروهای فرهنگی خودجوش وآتش به اختیارهستیم .مافدائیان راه امام حسین علیه السلام وگوش به فرمان رهبرمعظم انقلابیم.جناحی عمل نمی کنیم ؛ لذا،به همین دلیل به دنبال همگانی کردن امربه معروف ونهی ازمنکرهستیم.مسئولین را تضعیف نمی کنیم ؛اما از قول هایی که به مردم داده اند و از انجام وظیفه ای که به خاطر آن مسئولیت گرفته اند مطالبه گری می کنیم .حتی اگربعد از دوران مسئولیتشان باشد.به عنوان مثال :
به دنبال آن هستیم که مسئولین سیاست های کلی نظام در انتخابات را اجرایی نمایندتا ان شاءالله شاهد انتخاب مدیرانی در شأن وهم طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم .مدیرانی که از خدا بترسندوبه آخرت ایمان داشته باشند
نتیجه این که :
۱-نمونه های فراوان ومشابهی ازمواردذکرشده، تاکنون احصاء گردیده است که ازطریق پیش گفته ،به مردم اطلاع رسانی می گردد
۲- آنچه در این بخش آمده؛درحقیقت شیوه ی رسیدن به امربه معروف ونهی ازمنکر مردم به مردم می باشد .یعنی مردم را تشویق می کنیم که ازمسئولین بخواهند تا بسترامربه معروف ونهی ازمنکر را فراهم نمایندوبه روش زمان دفاع مقدس با بکارگیری وکمک مردم کلیه ی معظلات ومشکلات ومفاسد موجود درجامعه را ریشه کن نمایند.
۲-۲)امربه معروف ونهی ازمنکر”مردم به دولت “(حاکمیت):
***یادمان باشدکه مقام معظم رهبری درتاریخ ۳۰/۱/۱۳۹۶ فرمودند:
“برای یک کشور بدترین موقعیّت این است که مسئولین کشور از اخم و تهدید و تشر دشمن بترسند؛ اگر ترسیدند، در واقع در را برای ورود او و دخول او و تجاوز و تعرّض او باز کرده‌اند
کار را با عقل و با منطق و با حکمت باید انجام داد، در این تردیدی نیست، امّا با شجاعت باید انجام داد؛ با ترسیدن، با دلهره، با تحت تأثیر تشر و بداخلاقی و اخم و گرهِ ابروان قدرتمندان صاحب قدرت در دنیا قرار گرفتن، تحت تأثیر اینها واقع شدن، اوّل بدبختی است
خب کسی میخواهد بترسد، بترسد امّا از طرف مردم نترسد؛ به حساب مردم نترسد. ملّت ایستاده‌اند
اگر ملّت ایستاده نبود، از سال ۱۳۵۷ تا امروز که حدود چهل سال دارد میگذرد و انواع و اقسام توطئه‌ها علیه ما به کار گرفته شده است و پول خرج شده و سلاح تولید شده و تهدید و سیاست و مانند اینها؛ اگر بنا بود که جمهوری اسلامی از اینها ملاحظه میکرد، میترسید، عقب‌نشینی میکرد، باید اثر و نشانی از ایران و ایرانی باقی نمی ماند.
دشمن -چه آمریکا و چه بزرگ‌تر از آمریکا- در مقابل نظامی که با مردم خود متّصل است، مردم خود و ملّت خود را دوست میدارد و ملّتش او را دوست میدارند، در مقابل یک چنین نظامی و یک ‌چنین مردمی که در مقابل دشمن مقاومند، هیچ غلطی نمیتواند بکند
***یادمان باشد که مقام معظم رهبری درتارخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۶فرمودند:این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»(منظور حجاب است)، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد.
***یادمان باشد که مقام معظم رهبری درتاریخ ۷/۳/۱۳۹۷فرمودند:
در مجموعه‌ی انقلاب، از اوّلِ انقلاب یک تفکّر غلطی وجود داشت و آن این بود که انقلاب، تا وقتِ تشکیل نظام است؛ وقتی‌که نظام تشکیل شد و نهادها و مقرّرات و دیوان‌سالاری و مانند اینها مستقر شد، دیگر انقلاب برود دنبال کارش؛ دیگر کاری با انقلاب نداریم؛ انقلاب را هم معنا میکنند به تنش و دعوا و سروصدا و کارهای غیر قانونی و از این حرفها
یک چنین تفکّری مال امروز نیست و از روز اوّل پیروزی انقلاب یک چنین تفکّری وجود داشت؛ این تفکّر، غلط است.بنابراین انقلاب تمام نمیشود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب متوقّف نمیشود

بیشتر »

                                                                                 بسمه تعالی

غدیر یکی از روزهای بسیار مهم در تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص)، بلکه مهمترین حادثه در تاریخ اسلام است. زیرا روزی است که پیامبر اسلام(ص) امیرالمؤمنین علی را رسماً برای جانشینی خود تعیین کرد.

**********

بر عید غدیر عید اکبر صلوات

بر چهره ی نورانی حیدر صلوات

بر فاطمه این عید هزاران تبریک

بر یک یک اهل بیت کوثر صلوات

عید سعید غدیر خم مبارک باد

**********

حقا که غدیر بهر ما نوروز است

میزان عدالت است و ظالم سوز است

جمهوری اسلامی ما با صلوات

از یمن ولایت علی پیروز است

**********

( من کنت مولا فهذا علی مولا )

حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان

با عرشیان و فرشیان است ، محضر  همه ی شیعیان

تبریک و تهنیت عرض می نمایم

رهبر معظم انقلاب 1397/6/7 :حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به‌عنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم»،در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ‌ اللهُ‌ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّى مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع‌»تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است.

  : ولایت امیرالمؤمنین و مسئله‌ی ولایت، یک جا در قرآن -در سوره‌ی مائده- مایه‌ی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم؛آن روزی که مسئله‌ی ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه‌ی یأس کّفار است که مرحوم علّامه‌ی طباطبائی یک تفصیل خیلی زیبایی در این زمینه دارند در تفسیر المیزان که این یأس چگونه است و با چه منطقی این یأس وجود دارد؛ یک جای دیگر در همین سوره‌ی شریفه، این آیه‌ی مبارکه است که «وَمَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسولَه وَ الَّذینَ ءامَنوا فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغّْلِبون»،که مراد از این «الَّذینَ ءامَنوا» که در این آیه است و آیه‌ی قبلش که «وَهُم راکِعون» [است] -آیه‌ی رکوع [که میگوید] در حال رکوع، انفاق میکنند- امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) است؛ «ءامَنوا» در این آیه هم اشاره‌ی به همان است؛ [یعنی] آیه‌ی بعد از «اِنَّما وَلِیُّکُمُ الله».آن‌وقت اینجا «حِزبَ الله» را که همان کسانی هستند که دنباله‌رو این ایمان و این حرکتند، «غالبون» معرّفی میکند؛ یعنی یک جا مسئله‌ی یأس کفّار است، یک جا مسئله‌ی غلبه‌ی اهل حق. زمینه‌های حرکت امّت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، بخصوص جامعه‌ی شیعه اینها است که مایه‌ی غلبه و مایه‌ی یأس کفّار و مایه‌ی توانایی و قدرت و در اختیار ما است.

 : آنچه ما به‌عنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی به‌طور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقب‌ماندگی به‌حساب بیاوریم. اگر چنانچه کارهای خوب انجام میدهیم، از لحاظ معنوی پیشرفت میکنیم یا کارهایی که مایه‌ی افتخارِ به‌حسب ارزشهای اسلامی است انجام میدهیم، مبالغه نکنیم در اهمّیّت آن؛ مقایسه کنیم با حکومت علوی و ببینیم چقدر فاصله است بین ما و او.

 : شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاک‌دامنی است، یکی مردمی بودن و با مردم بودن است؛ حکومت علوی اینها است دیگر؛ زندگی امیرالمؤمنین مظهر عدل است، مظهر زهد است، مظهر مردمی بودن و پاک زیستن است. باید اینها را معیار قرار بدهیم، واقعاً باید در این جهت حرکت کنیم. نمیگویم مثل امیرالمؤمنین بشویم که خب این امکان‌پذیر نیست؛ امّا قلّه را در نظر بگیریم و به‌سمت قلّه حرکت بکنیم؛ حالا گیرم که کسی به قلّه نرسد امّا در این جهت حرکت بکنیم؛ این وظیفه‌ی ما است؛ واقعاً در حکومت اسلامی برای امثال ماها که عضو و جزو این حکومت و دولت هستیم، وظیفه این است که در فکر عدالت باشیم، در فکر زهد و پارسایی خودمان باشیم، در فکر کمک به مردم باشیم، در فکر پاک زندگی کردن باشیم؛ اصلاً باید جهت‌گیری‌مان این باشد @beha_togham_alfaraez

  • Дата: 8 شهریور 1397
  • Автор: hamideh314
بیشتر »